Söndagsmiddag.

Alldeles nyss avnjöt jag och lillebror en god middag som jag tillagat med kärlek. Synd att jag glömmer dela med mig av allt jag lagar här, är ju trots allt en av mina största hobby det där med matlagning. Så nu lade jag det på minnet och tog ett par bilder på maten. Det som tillagades var: Nötfärsbiffar med prästost och vitlök tillsammans med hemmalagade klyfpotatis och romansallad med tomat, oliver och fetaost (ca 4 pers)

Du behöver:
Biffarna
1 kg nötfärs
1 stor lök
3 stora vitlöksklyftor
Matlagningsgrädde/Grädde
Ströbröd
Salt
Viteppar
2 ägg
Prästost (kan även vara fetaost eller den ost du har hemma)

Blanda ströbröd och vatten och låt stå en liten stund. Läg sedan i nötfärsen och blanda väl, knäck två ägg och blanda i samt den finhackade löken och den krossade vitlöken. Salta och peppra efter smak. Häll även i en skvätt grädde. ca två msk. Forma bffarna och skiva ost som du packar in i biffarna. Nu är biffarna redo att stekar (helst i smör)

Hemmagjorda klyftpotatis
1 kg potatis
Salt
Grov saltpeppar
Rapsolja

Skölj potatisen och skär i lagom stora klyftor. Blanda i rapsolja och lägg i en plåt. Salta med havssalt och grov saltpeppar efter smak. Potatisen kräver en del salt dock.

Romansallad m tomat och fetaost

Romansallad
Två stora tomater
Fetaost
( jag brukar vilja ha med rödlök och oliver också)

Bryt salladen slarvigt och krama tomaterna så att den goda smaken sätter sig i hela salladen, tomaterna är så goda nu så man ska inte låta den smaken gå till spillo. Feta osten smular du över salladen och serverar till. Det får oss att vilja till medelhavet speciellt Bulgarien där den berömda shopskasalladen finns. Mums. 

-

-

 

Jag brukar variera mina biffar ofta, men mina favoritbiffar är liknande som ovan bara lite ytterligare ingridienser, då brukar jag ha i färsk persilja, chilli och fetaost. I dag fuskade jag även med färdiglagad sås från Rydbergs. Annars brukar jag servera brun sås gjord på färsskyn eller favoriten som är hemmalagad tzatsiki. =)

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0